, 25 Червня
booked.net
8 Червня, 2021, 17:18

Експерт Асоціації Міст України: “Здорожчання проїзду у громадському транспорті – вимушений крок”

Є дві основні причини тотального здорожчання проїзду у містах, серед яких і Вінниця. Перше – з 2016 року держава не виділяє кошти на пільгове перевезення, переклавши свої обов’язки на органи місцевого самоврядування. Друге – збитки через запроваджені Урядом карантинні обмеження, яких місцеве самоврядування зобов’язане дотримуватись.

Як пояснив  експерт житлово-комунальних послуг Асоціації Міст України Олег Гарник, всупереч конституційним нормам, держава не фінансує гарантовані законами пільги, зокрема пільгу на проїзд. Таким чином, вона переклала свої обов’язки на органи місцевого самоврядування без надання їм додаткових джерел доходів. Ці гарантовані державою пільги повинні передбачати стовідсоткове фінансування з держбюджету, – зазначив Олег Гарник та додав, що серйозно вплинули на підняття тарифів на проїзд у містах і карантинні обмеження.

– Для перевізників досить суттєвими стали 2 моменти. Перше – це відсутність компенсацій вартості проїзду для більш ніж 30 пільгових категорій за рахунок держави. Тобто Верховна Рада визначила законами України досить велику кількість громадян, які мають право безкоштовного перевезення, і в теорії держава повинна була б компенсувати, але, наскільки я пам’ятаю, з 2016 року фактично така компенсація перевізникам не відбувається. І, відповідно, з одного боку, вони зобов’язані перевозити ці пільгові категорії, а, з іншого боку, вони не отримують відшкодувань. Окрім того, досить серйозно вплинули на ринок перевезень карантинні обмеження. У більшості міст були запроваджені обмеження по кількості пасажирів, яких перевозять у автотранспортних засобах. Перевізники досить серйозні несуть збитки.

Фото: cheline.com.ua

У травні АМУ навіть зверталась до Уряду з вимогою передбачити в державному бюджеті кошти на фінансування пільг на проїзд та погасити борги за компенсацію проїзду пільгових категорій громадян у попередніх роках.

Окрім цієї проблеми, цьогоріч міста позбавлені окремих джерел доходів та навантажені скасуванням пільгових тарифів на електроенергію. Це унеможливило подальше фінансування органами місцевого самоврядування тих складових, які мала б гарантувати держава. І це наблизило транспортну систему в громадах до повного колапсу, – зазначають в АМУ. До того ж суттєво зросли усі складові тарифу: метал, пальне, мінімальна заробітна плата.

– Є непоодинокі випадки, коли на певних маршрутах або навіть у окремих населених пунктах перевізники відмовляються від надання послуг, тому що це збиток. Проблема в тому, що немає діалогу в цьому плані з Урядом, який вирішив, що можна передати вирішення проблеми на рівень органів місцевого самоврядування. Уряд самоусунувся від цього.

Наразі міста просто змушені піднімати ціни на проїзд у громадському транспорті, аби забезпечити стабільний транспортний зв’язок на своїх територіях. І така ситуація зараз фактично по всій Україні. Приміром у Дніпрі, Краматорську, Маріуполі  вже затверджена вартість проїзду в електротранспорті 8 гривень, а в автобусах та міських маршрутках – 10 гривень. Очікується суттєве зростання вартості проїзду і в Івано-Франківську та Полтаві. Нещодавно Київський метрополітен і Київпастранс закликали КМДА підняти тарифи на проїзд, пояснивши це падінням пасажиропотоку та підняттям вартості складових тарифу. У Львові з травня вартість проїзду у громадському транспорті подорожчала із 7 грн до 10 грн.

І підняття тарифу на проїзд – це не бажання органів місцевого самоврядування, оскільки такі дії завжди призводять до підвищення соціальної напруги, це вимушений крок для забезпечення послуги, – розповів Олег Гарник.

– Чи є можливість досягнення якогось певного компромісу між органами місцевого самоврядування та перевізниками, і в деяких містах, наприклад, ці тарифи давно не піднімалися, і тому вони будуть дуже суттєво зростати. А в деяких містах вони, можливо, піднімалися періодично протягом року-півтора. Але фактично це не те що бажання органів місцевого самоврядування, це від того, що немає за інших умов можливості просто забезпечити послуги. Місто ж на цьому не заробляє, приватні перевізники самостійно надають послуги, визначають тарифи, а місцева влада не має ніякого позитиву від того, що змінять тариф, навпаки, це завжди сприймається споживачами цієї послуги негативно, тому що це вимушений крок. Якщо міста на них йдуть, значить, вибору вже немає.

Нагадаємо, днями директор Вінницької транспортної компанії Михайло Луценко назвав економічно обґрунтований тариф на проїзд у громадському транспорті 15 і 18 гривень. Керівник компанії пояснив, що востаннє тариф переглядали у 2018 році й вже тоді він був збитковим для підприємства. Директор ВТК назвав ті ж об’єктивні причини необхідності підняття тарифу, що й експерт АМУ.

Проте у Вінницькій міськраді запевнили, що не допустять такого здорожчання проїзду в муніципальному транспорті та визначили оптимальний тариф – 8 грн за поїздку. Директор департаменту економіки та інвестицій міськради Максим Мартьянов розповів, що визначили єдиний соціально орієнтований тариф для електротранспорту та муніципальних автобусів. Водночас зазначив, що він збитковий для Вінницької транспортної компанії і не передбачає розвитку транспортної системи Вінниці.

Водночас рішення виконкому про встановлення нових тарифів на послуги з перевезення пасажирів оприлюднене на сайті міськради. Згідно з ним з серпня вінничани платитимуть за проїзд у громадському транспорті 8 гривень. Втім до 4 липня департамент економіки й інвестицій та КП “Вінницька транспортна компанія” прийматиме зауваження та пропозиції, які можна надіслати на:

  • поштову та електронну адреси департаменту економіки й інвестицій міської ради: 21050,  м. Вінниця, вул. Соборна, 59, департамент економіки і інвестицій Вінницької міської ради, каб. №306; e-mail: dei@vmr.gov.ua
  • поштову та електронну адреси КП “Вінницька транспортна компанія”: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 29; e-mail: kp.vinttu@gmail.com

Останні новини

Новини

24 Червня
23 Червня